Teamdag horeca
Kernwaarden en Teamplannen
De medewerkers van deze horecalocatie geven op een bijzonder mooie wijze invulling aan “gastvrij genieten op de Veluwe”. Het horecateam staat nu voor de volgende uitdaging: “hoe kunnen we ervoor zorgen dat de locatie echt een destination wordt?” Tijd voor een teamdag met Marise 1.4.
Het is goed om in deze fase als organisatie stil te staan bij de vraag “waarom doen we wat we doen?” om vervolgens aan de slag te gaan met hoe je het doet en wat je doet (Sinek). Met een team van 20 vaste medewerkers ga ik aan de hand van diverse werkvormen aan de slag met het opstellen van kernwaarden, teamplannen en werkafspraken.
Het is natuurlijk altijd van cruciaal belang om bij trainingen en teamdagen het programma af te stemmen op de doelgroep. Bij deze opdracht geef ik daar extra aandacht aan. Dit team bestaat namelijk uit horeca professionals die dag-in-dag-uit fysiek bezig zijn. Zij zijn gewend aan actie, actie en nog eens actie. Daar krijgen zij energie van. En dan is de overgang naar een teamdag met veel denkwerk een ander uiterste.
In de praktijk
We zijn de dag daarom direct begonnen met een energizer waarbij de teamleden elkaar weer wat beter hebben leren kennen. In een redelijk hoog tempo hebben we vervolgens aan diverse opdrachten gewerkt. Kort wat theorie, maar vooral steeds met een helder resultaat voor ogen. We hebben de dag afgesloten met een actieve feedback-ronde waarbij er zeer waardevolle tips en complimenten zijn gegeven.
Met een borrel in het eigen café hebben we de opbrengst van deze teamdag nog eens op een rijtje gezet: de medewerkers hebben de kernwaarden bepaald voor de totale organisatie en voor hun eigen team, zij hebben teamplannen opgesteld en werkafspraken gemaakt. Zij hebben een start gemaakt met een introductieprogramma voor nieuwe medewerkers en ze zijn creatief bezig geweest: de kernwaarden zijn op canvas vereeuwigd. Wat een opbrengst, wat een mooie dag.